Патентний
повірений
реєстрація та патентування в Україні, Росії.
02225, Україна, м.Київ, вул.Каштанова,14-Б, 23.
 
Тел. +38 067 596 66 03
Моб. +38 067 952 49 02
 
Skype: patentoclub
/067/ 952-49-02, /044/ 515-82-27

Оцінка товарного знака (торгової марки) в Україні

     
    Незалежна експертна оцінка в Україні застосовується не тільки до матеріальних об'єктів, а також  до нематеріальних. Зокрема, оцінка застосовується до такого нематеріального об'єкту як до товарного знака (торгової марки).

    На сьогоднішній день нормами законодавства України не визначено обов'язковісті проведення незалежної експертної оцінки, що не завжди є виправдання та розумним.
 
     Щоб полегшити сприйняття аргументів "ЗА" та "ПРОТИ" пропоную для розгляду взяти ситуацію - коли до статутного капіталу підприємства внеском слугує знак.
 
    Зауважимо, що подібні проблеми існують не тільки при формування статутного капіталу, а також  при визначенні розміру частки у підприємстві при виході засновника.
 
    Станом на сьогодні, в Україні на практиці рідко хто з засновників (при існуючих нормах законодавства) застосовує незалежну експертну оцінку.
 
      Як свідчить практика, то засновники для визначення вартості вкладу у вигляді товарного знака (торгової марки) використовують витратний підхід, не враховуючи його недоліки.
 
    Можливо вибір та популярність саме витратного підходу зумовлена тим:
          - що він простий і зрозумілий усім;   
           -можливо тому, що засновники не володіють методикою та методологією інших підходів;
           - можливо щоб свідомо зменшити частку одного засновника за рахунок збільшення частки іншого;
            - інше.  
 
  Опишемо ймовірну ситуація № 1. 
     При визначенні вартості товарного знака (торгової марки) засновники самостійно оцінили знак за допомогою понесених фактичних витрат на створення знака.

    Звичайно, бувають ситуації коли, такий підхід до визначення вартості товарного знака (торгової марки) виправданий. Але буває і навпаки, коли при такому підході зовсім не враховується економічний ефект, який може приносити знак. Бо, приміром, введення товарного знака (торгової марки) "Panaconic" у господарську діяльність підприємства значно збільшить розмір додаткового прибутку, на відміну від введення в обіг товарного знака (торгової марки) мало кому відомого.
 
    При цьому для засновника, який вкладає товарний знак (торгову марку) "Panaconic" до статутного капіталу за вартістю понесених витрат на її створення, виходить не краща ситуація. Тому що у такому разі виникає:
     1. зменшений контроль участі у підприємстві;
     2. занижена частка при нарахуванні та виплаті дивідендів;
     3. інше.
 
    Подібних ситуацій можно було уникнути, якщо була б залучена незалежна експертна оцінка товарного знака (торгової марки). В даній ситуації незалежним експертом при визначенні вартості товарного знака (торгової марки) буде розглянута доцільність використання не витратного підходу, а дохідного - саме дохідний підхід доможе визначити ринкову вартість  товарного знака (торговой марки). 
 
     Можлива подібна ситуація № 2, але яка вже стосується не внеску до статутного капіталу, а навпаки визначення розміру частки для вилучення зі статутного капіталу (ситуація стосується вихода засновника з підприємтсва).
 
    На практиці розмір частки засновника у майні підприємства  визначається згідно з розміром майна у «Балансі».
 
    Але це є не зовсім правильним, оскільки з моменту свого створення підприємство вело і продовжує вести господарську діяльність (у тому числі зі створення іміджу товарного знака (торгової марки), яка збільшує або навпаки зменшує вартість підприємства (гудвіл).
 
    У бухгалтерській звітності оцінка на рахунку 12 здійснюється за витратним підходом, яка у більшості випадків  не відображає  ринкової вартості товарного знака (торгової марки).
 
    Ось саме тому у таких випадках незалежна експертна оцінка допоможе визначити ринкову вартість майна, що в кінцевому рахунку обов'язково відобразить окремий розділ майна - це напрацьовану  ринкову вартість товарного знака (торгової марки). Зауважимо, що оцінка розміру частки засновника може сильно відрізнятися від тієї частки, яка була розрахована самостійно.
 
   Висновок: незалежна експертна оцінка товарного знака (торгової марки) в Україні на законодавчому рівні є необов'язковою. А наскільки це добре чи погано зважувати Вам.
 
    P.S.   "Незалежна експертна оцінка товарного знака (торгової марки) в інших в інших країнах"  надана нижче у таблиці.
 
Оцінка товарного знаку (торгової марки)
Країна
Один варіант оцінки товарного знака (торгової марки): тільки обов'язкова
 Вибір оцінки (товарного знака) торгової марки:
 обов'язкова або необов'язкова
1
США
+
-
2
Європа
+
-
3
Росія
+
-
4
Украіна
-
+
 
 
Сніжана Бондаренко 
помічник
патентного повіреного у Києві
 
© 2024 Інформаційний зміст - Пономарьов О.І.   Розробка сайту 2x3